Gla’ i Nærøysund

Her ser dere noen av vårelistekandidater foran kommunevalget i 2019. Amund Hellesø er vår ordførerkandidat og Mildrid Finnehaug er vår varaordførerkandidat.

Her er noen av våre listekandidater til valget høsten 2019. Amund Hellesø er ordførerkandidat og Mildrid Finnehaug varaordførerkandidat. Fram til høyre står Terje Sørvik. Han er både kandidat til kommunestyre i Nærøysund og fylkestinget i Trøndelag.

Magnus Kjøraas, leder i Nærøysund Arbeiderparti

Vi er mange som er gla’ i Nærøysund. Sammenslåingen av Nærøy og Vikna gir oss nye muligheter til å tenke helhetlig for alle som bor her. Nærøysund Arbeiderparti skal være garantisten for at folk fortsatt kan arbeide, bo og leve i hele den nye kommunen. Det skal satses der folk bor, enten det gjelder tryggheten til eldre eller oppveksten til barna våre. Verdiene vi lever av skapes i hele den storslåtte kommunen vår. Derfor skal vi ha dette som rettesnor når vi utformer vår politikk.

Det at to kommuner slås sammen bidrar til spørsmål og usikkerhet. Mange lurer på hva dette vil innebære for seg og sine. Hva vil det ha å si for barnehagen, for idretten, for tryggheten til bestemor? Nærøysund Arbeiderparti skal sørge for trygghet for folk i den nye kommunen og bidra til at vi ikke bare har noe å leve av, men også for.

Alle som benytter trygghetsalarm skal møte fagpersoner når behovet er der. For oss er det en selvfølge og et kommunalt ansvar. Nærøysund skal være en framtidskommune som skal ta i bruk teknologi som gir økt frihet, trygghet og mestring for våre eldre. Da kan flere bo der de trives best lengre. I Vikna er vi i sluttfasen av bygging av et nytt helsehus. Blant mye annet har vi her satt i gang et arbeid for å sikre alle eldre god, appetittvekkende og sunn mat. Dette arbeidet skal vi i Arbeiderpartiet selvsagt ta med oss inn i Nærøysund.

Nærøysund vil bli landets største havbrukskommune. Dette gir og vil fortsette å gi store muligheter for utvikling og vekst. Da er det avgjørende at barna våre opplever en givende og trygg oppvekst, på den måten tror vi de får lyst og mulighet til å bidra til utviklinga i framtida. Barna er vår viktigste ressurs. Derfor skal vi blant mye annet sørge for at alle som går på skolen får et sunt og godt skolemåltid hver dag. Allerede er det flere skoler som har en eller annen slags form for skolematordning. Alle barna i den nye kommunen fortjener dette. Vi tror sunn og god skolemat bidrar til bedre læring og mer trivsel. Derfor er dette viktig for oss.

En viktig satsning vi i Nærøysund Arbeiderparti skal arbeide for framover er gratis SFO for alle 1. klassinger. Dette mener vi vil være et viktig tiltak, som vil gjøre hverdagen for barnefamilier lettere. Skal vi få til dette så må vi prioritere. Vi prioriterer å satse på skole og eldre framfor skattekutt.

Nærøysund kommune skal ha hele og faste stillinger som prinsipp. Kommunen vil bli en stor arbeidsgiver. Vi er opptatt av at det skal være en arbeidsgiver som gir trygghet for den enkelte ansatte. Vi mener at ansatte som er trygge ikke bare lettere etablerer seg, bygger hus eller stifter familie, men de vil yte bedre i jobben og ha mer å bidra med i lokalsamfunnet. Det bidrar enkelt og greit til sterkere fellesskap.

Vi vil innrette kommunen slik at det i størst mulig grad kjøpes varer og tjenester av lokale aktører, og for bedrifter over en viss størrelse, må det gis prioritet til de som har tariffavtaler og tilbyr lærlingeplasser. Samtidig skal det ikke være noe tvil; kommunale kjerneoppgaver som skole og helse løses i all hovedsak best av kommunens egne ansatte og skal utføres i egen regi, også framover.

Tida vi møter er spennende og vi i Nærøysund Arbeiderparti vil gjøre vårt for at folk i den nye kommunen vår får minst like gode tjenester i framtida som de har i dag. Enkelte mener at velferden i Norge ikke kan bli bedre. Vi i Nærøysund Arbeiderparti er uenig i dette og vil heller prøve å vise at velferden fortsatt kan utvikles og forbedres til det beste for alle i den nye, vakre kommunen vår. Selv om vi kanskje ikke trenger å være enig om alt bestandig, en ting er vi enig om; vi er alle sammen gla’ i Nærøysund.

Fakta om Nærøysund

Norges største havbrukskommune