Politikken

+1000 - vårt hovedfokus

Nærøysund Arbeiderparti er gla' i Nærøysund!

Det skal skapes +1000 nye arbeidsplasser i kommunene Nærøysund og Leka fram til 2025. Vi i Arbeiderpartiet vet at arbeidsplasser er grunnlaget for vekst og utvikling. Vi vet at arbeidsplasser skaper framtidstro, befolkningsvekst og inntekt.

+ 1000 nye arbeidsplasser vil ikke komme av seg selv, men utgangspunktet vårt er det mange som med rette kan misunne oss. Nærøysund kommune vil bli Norges største havbrukskommune. Vi blir den klart største fiskerikommunen og en av de største landbrukskommunene i Trøndelag.

Nærøysund kommune vil være den største arbeidsgiveren i den nye kommunen. Her har vi i Nærøysund Arbeiderparti et fantastisk utgangspunkt for å bidra i utformingen av den nye kommunen. Vi må ha fokus på å bygge sammen to kultururer. Å skape noe som er bedre enn i dag, og som bidrar til at hver enkelt ansatt får medbestemmelse over egen arbeidsplass og utvikling.

Hvor ligger svakhetene til vår nye kommune? Vi har nesten ingen statlige arbeidsplasser. Her har vi et stort potensial, og det må jobbes systematisk og langsiktig fra alle i den nye kommunen for å rette opp denne ubalansen.

Vi har og et lavere utdanningsnivå enn gjennomsnittet i Norge. Dette har nok sammenheng med at primærnæringene historisk har vært framtredende i regionen vår. Det at vi ikke har hatt noe høgskole eller universitetstilbud, og at folk har vært nødt til å reise til dels svært langt for å ta utdanning, har også betydning.

Likevel, nå ser vi at det vokser fram næringer som vil kreve mer utdanning. Det bygges mer, det bygges større og kommunen vår vil i framtida være en betydelig industrikommune – ikke bare i havbruk og landbruk, men det er også betydelig verftsindustri i kommunen.

I vår nye kommune finner vi bedrifter som det ikke er like selvfølgelig at har sett dagens lys akkurat her. Disse bedriftene og næringene vil det også være viktig å ta vare på, være stolte av - og bidra til å utvikle.

Oppsummert; vårt utgangspunkt er godt, men som overalt ellers har vi som samfunn områder der vi kan rette ekstra fokus for å skape ei bedre framtid i morgen.

Derfor skal +1000 være Nærøysund Arbeiderparti sitt hovedfokus, når vi nå går sammen framover.